Una de les principals inquietuds dels que ens dediquem a escriure llibres
és identificar el nostre nínxol de lectors, descobrir a partir de quin imputs
poden arribar a llegir els nostres llibres i captar els gustos i rutines de la
gran majoria d'ells. No en va, i tot i que molts autors afirmen escriure per a
si mateixos, quan creem les nostres obres, ho estem fent per a un públic que
desconeixem. Caldrà conèixer-lo millor, doncs ...
Partint de la base que la nostra obra tingui qualitat, ganxo comercial i
una bona història que a més estigui ben explicada, cal no oblidar que el factor
sort juga un paper fonamental dins el món editorial i moltes obres -bones o
dolentes- s'han convertit en supervendes sense que ni tan sols els seus editors
sabessin quina tecla màgica havien tocat. Guardant doncs el factor sort en un
calaix, és el moment d'esbrinar qui ens llegeix, quan ens llegeix, què els
crida l'atenció dels nostres llibres i on ens llegeix. Una coberta suggerent i
atractiva, una sinopsi que sàpiga posar la mel als llavis, un títol impactant, un
booktrailer, una bona ressenya, la publicitat... Tots aquests són factors que
tenen molt en compte editors i escriptors seguint els criteris que marca la
lògica, però... és així? Els lectors triaran una de les nostres obres atrets
per tot aquest marxandatge? La resposta no és ni sí ni no. Tota aquesta
artilleria d'efectes comercials ajudarà a fer més atractiu el nostre producte,
però hem de saber que els lectors trien també sota altres premisses.
Em remeto a les dades del CIS, concretament en el baròmetre cultural desetembre de 2016, per posar sobre la taula algunes dades que tot aquell que
estigui en aquest món hauria de saber. Una bona dada per començar, és saber que
la lectura és la segona afició cultural preferida dels espanyols, només per
darrere de la música i per sobre del cinema, però no és l'únic; altra dada que
omple d'esperança al món editorial és que un 28,6% dels espanyols llegeix tots
o gairebé tots els dies, i un altre 14,6% ho fa un o dos cops per setmana.
També cal a dir, que el 35% de la població no ens llegirà mai ni per
casualitat. És el segment d'entre 30 i 50 anys el més voraç, amb una paritat
semblant entre els dos sexes, encara que lleugerament superior el de les dones.
Una altra qüestió que cal tenir en compte són els hàbits de lectura. On
llegeixen i a quines hores? En aquest sentit, el mateix estudi del CIS recull
uns resultats que resulten obvis, però potser el seu percentatge no tant. El
89,80% llegeix a casa, de manera que es posa en qüestió la comoditat d'altres
formats, com el llibre digital o el llibre de butxaca i només el preu
condicionaria l'elecció d'aquests.
En quant als horaris preferits de lectura, segons es pot comprovar en les
estadístiques de portals com Amazon o Casadellibro, els lectors solen llegir
entre les 08:00 i les 09:30 del matí, entre les 18:00 i les 20: 00 i entre les
23:00 i les 00:00; sent la franja de la tarda la més activa, superant el
llindar del 60%.
Un cop identificats els hàbits dels lectors, és convenient investigar
quines són les seves preferències pel que fa a temàtica. La categoria reina és
la novel·la històrica (23,80%), a més amb un avantatge molt folgat amb la
segona, la novel·la en general (19,50%). Resulta curiós que la novel·la
sentimental o d'amor només cobreix un nínxol de demanda del 5,60% i les
novel·les d'aventures un 8,90%.
I finalment, cal saber sota quins criteris tria els llibres el consumidor,
que en el fons és el que més ens interessa. Lògicament, el principal criteri,
amb un 60,70% és el propi de l'instint de cada lector, un 26,50% escull les
lectures per recomanació, per les opinions a internet només un 2,30%, per
publicitat un 3,50%; i el més curiós, per recomanació del llibreter, un
baixíssim 1,70%. Estudiades aquestes xifres, queda demostrat que l'embolcall
del llibre i la temàtica juguen un paper molt important, principalment, en una
societat impacient i capritxosa on la immediatesa juga un paper molt important.
Cal afegir, que la gran majoria, més d'un 60%, escull les seves lectures pel seu
gènere o temàtica i un altre 20% reconeix fer-ho pel nom de l'autor.
Arribats a aquest punt, podem concloure que el lector ideal és un home o
dona d'entre 30 i 50 anys, que els agrada la novel·la històrica, que llegeixen
a casa entre les sis i les vuit del vespre, que solen fer-ho dues o tres
vegades per setmana i que majoritàriament són sobirans a l'hora d'escollir les
seves lectures.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada